Aistimuksia ja elämyksiä

 

Mänty

Luonto tarjoaa runsaasti elämyksiä, kokemuksia ja erilaisia aistimuksia. Herkkyysharjoitukset ovat tärkeitä, sillä ne sekä kehittävät ympäristöherkkyyttä että vahvistavat tunnesidettä luontoon.

Ohessa on erilaisia luontoon tutustumisharjoituksia,
kaikille aisteille. Näistä on helppo lähteä liikkeelle ja
ne onnistuvat kaikilta! Kiehtova löytö, mieleenpainuva kokemus tai voimakas aistimus innostavat jatkamaan
asian käsittelyä esim. askartelun, sadutuksen tai jopa projektin muodossa.

 

Katsellaan:

  • mitä näkyy maassa, puussa, ilmassa
  • mitä eläimiä, lintuja, kasveja, ötököitä
  • mitä värejä, muotoja
  • mitä on vedessä, maassa, maisemassa
  • mitä kaunista, karua, ihmeellistä, mielenkiintoista näet
  • onko jokin muuttunut/ eri tavalla kuin aiemmin
  • kaukana
  • lähellä
  • lahon puun kuoren alla
  • kannon tai kiven kolossa
  • auringossa, varjossa, pimeässä

 

Kuulostellaan:

  • mikä humisee, huokuu
  • sihisee, surisee, suhisee
  • pärisee, pörisee
  • rasahtaa, risahtaa
  • laulaa, sirkuttaa, visertää, huhuu
  • nakuttaa, naputtaa, naksuttaa
  • loiskii, lumpsahtaa
  • lorisee, lirisee, lotisee, ropisee
  • miltä kuulostaa hiljaisuus?

 

Tunnustellaan:

  • miltä tuntuu multa sormissa

  • savi
  • kiven pinta
  • puun kaarna
  • sammal
  • hiekka varpaissa
  • nurmikko
  • pajunkissa
  • heinän kutitus
  • puun halaaminen
  • vesi eri olomuodoissaan
  • auringon lämpö
  • tuulenvire

 

Tuoksutellaan:

  • miltä tuoksuu kukka
  • puu, pihka
  • sienet, sammaleet
  • tuore, leikattu nurmikko
  • aamukaste
  • oja
  • nuotio
  • sateen jälkeen
  • keväinen metsä
  • syksy

 

Maistellaan:

Huom! Muista myrkylliset kasvit, marjat ja sienet. Hyvä periaate on, että mitään ei maisteta, ennen kuin aikuinen on katsonut ja varmistanut, ettei suuhun ole menossa mitään myrkyllistä.  
               

  • miltä marjat ja muut luonnonantimet maistuvat
  • leivotaan luonnonantimista (esim. marjapiirakka)
  • säilötään kesä purkkiin (esim. tehdään hilloa)
  • sadonkorjuu (esim. kokataan yhdessä)

 

 

Muita vinkkejä ympäristöön tutustumiseen:

 

  • Valokuvaaminen

    Otetaan kamera retkelle mukaan ja annetaan lasten havainnoida retkipaikkaa. Jokainen saa valokuvata esim. kauneimman löytämänsä asian. Jos paikka on tuttu, lapsi voi kuvata esim. mielipaikkansa luonnossa. Koostetaan kuvista näyttely. Näyttelyyn voidaan pyytää vieraiksi myös vanhemmat ja isovanhemmat. Valokuvanäyttelyssä ihaillaan myös toisten ottamia kuvia. Samalla palautetaan mieliin kuvattuja paikkoja/ asioita, tunnistetaanko kaikki?

 

  • Taidenäyttely

    Pidetään taidenäyttely metsässä. Luonto on valmistanut ja muovannut taideteoksia, jotka pitää vain löytää.  Annetaan jokaiselle lapselle oma etukäteen valmiiksi leikattu pahvi-/ kartonkikehikko. Kehikko voi olla minkäkokoinen tahansa; A4 on käytännöllisin, A3 kokonsa puolesta hyväksi havaituin. Lapsi etsii kiinnostavimman, kauneimman, häntä puhuttelevimman asian, jonka hän kehystää valintansa merkiksi. Lapsi antaa luontotaululleen nimen. Kun kaikki ovat valmiit, käydään yhdessä katsomassa muiden taulut.

    Aihetta voidaan jatkaa ottamalla valokuvat luontotauluista ja pitämällä niistä näyttely, tai ainakin tallettamalla otokset esim. lasten kasvun kansioihin. Isoimpien kanssa aihetta voidaan jatkaa myös siten, että lapsi piirtää oman luontotaulunsa paperille muistoksi näkemästään, jolloin taidenäyttely pidetään myöhemmin sisätiloissa. Kolmas vaihtoehto on, että lapsen tekemä piirustus ja otettu valokuva yhdistetään yhdeksi työksi/ kokonaisuudeksi ja nekin esitellään sisätiloissa pidettävässä taidenäyttelyssä.

  • Luu-luu-luupitellaan

    Luuppi on kahdeksan kertaa suurentava suurennuslasi,
    muodoltaan se on kuppimainen. Luuppi on helppokäyttöinen ja sopii kokonsa ja mallinsa puolesta hyvin lapsen käteen. Luupin kautta katseltaessa aukeaa toisenlainen ja kiehtova maailma. Miltä näyttää puun kaarna luupin läpi katsottuna, entäpä lehdellä seisoskeleva hämähäkki? Myös omien kämmenien ihon katsomien luupilla on lapsista erikoinen ja mielenkiintoinen kokemus.

  • Ollaanpa oppaita!

    Lapsi tietää usein yllättävän paljon oman lähiympäristönsä tai luontokoulumetsänsä pikku yksityiskohdista. Leikki kertoo paljon myös lapsen tietotasosta, ajatuksista, kokemuksista ja havainnoista. Lisäksi se vahvistaa kielellisen ilmaisun taitoa ja itseluottamusta, annetaanpa siis lasten toimia oppaina!

    Yksi lapsista on vuorollaan oppaana, muut ovat vierailijoita. Lapsi johdattaa opaskierroksen esim. metsässä. Opas näyttää ja kertoilee näkemiään mielenkiintoisia, kauniita, erikoisia, ikäviä (esim. roskat) asioita. Myös lähiympäristöön tai rakennettuun ympäristöön tutustuminen voidaan tehdään samalla tavalla.

  • Bongausta

    Bongata voi vaikka mitä! Voit bongata, mitä sattuu vastaan tulemaan tai erilliseen bongauskorttiin voi olla merkittynä niiden asioiden kuvia, joita ko. kerralla bongataan. Ota mukaan kynä ja paperia. Merkitse viiva sen merkiksi, että olet nähnyt bongaamasi asian.

    Bongaa vaikka:

    - lintuja
    - hyönteisiä
    - oravia
    - kissoja
    - koiria
    - eri puulajeja
    - eri sammallajeja
    - kääpiä
    - muurahaiskekoja

 Sivun alkuun