Minä

Tervehdys! Kiva, että kurkkasit myös tämän laudan alle.

Olen Marjo Pakkanen, ympäristökasvatuksen ammattilainen. Työkokemusta kasvatuksen, ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen tiimoilta on kertynyt laajasti ja ihan mukavasti, lähes 25 vuotta. Olen opiskellut sekä kasvatus- että ympäristöalaa, ja molemmista minulla on myös tutkinnot. Lisäksi olen koulutettu Metsämieliohjaaja, Vihreä lippu-kouluttaja sekä Metsämörriohjaaja. Nykyisin työskentelen ympäristökasvatusasiantuntijana, ympäristökasvattajana ja kouluttajana. Toimin ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomen hallituksen varapuheenjohtajana sekä erilaisten hankkeiden ohjausryhmissä ympäristökasvatuksen asiantuntijana.

Minun polkuni

Metsä on minulle inspiraation, rentoutumisen ja virkistäytymisen paikka, mitä voisi helposti tottua pitämään itsestään selvyytenä. Maailma kuitenkin muuttuu, ja mielestäni nykymaailmassa luonto- ja ympäristökasvatuksen merkitystä ja tärkeyttä ei voitane liikaa korostaa. Niinpä minäkin ajattelin kantaa korteni kekoon, ja tämä sivusto sai alkunsa.

Orvokki-orava oli syntynyt jo aiemmin, kun kerran erästä metsäistä polkua kulkiessani orastava ajatukseni alkoi kypsyä pikku hiljaa, kasvaen kasvamistaan... Orvokki-oravan matkassa löysin jotain uutta itsekin, uuden tavan toteuttaa luonto- ja ympäristökasvatusta.

Olen kulkenut metsäpolkuani Orvokki-oravan matkassa nyt kuusi vuotta. Ensimmäinen vuosi oli  koevuosi, jolloin kehittelin kokonaisuutta, testasin materiaalia ja menetelmää käytännössä. Lapset ottivat Orvokin heti ilolla vastaan, omakseen. Sain myös tilaisuuden pyytää palautetta varhaiskasvatuksen ja luonto- ja ympäristökasvatuksen ammattilaisilta. Palaute oli positiivista, enemmän kuin olin edes uskaltanut toivoa. Ja kuten sanonta kuuluu, siitä se ajatus sitten lähti...